بازارگردان چیست؟ و چگونه درآمد کسب می کند؟

بازارگردان چیست
یک بازارگردان ، یک شرکت کارگزار و فروشنده است. که ریسک داشتن تعداد مشخصی از سهام یا اوراق بهادار را به عهده می گیرد. تا معامله آن اوراق بهادار را تسهیل کند. هر بازارگردان با ارائه پیشنهادات خرید و فروش برای تعداد معینی سهام، جهت افزایش سفارش مشتری رقابت می کند. و هنگامی که یک سفارش از یک خریدار دریافت می شود، بازارگردان بلافاصله مقداری از موجودی خود را می فروشد. و یا به دنبال یک سفارش جبرانی می گردد.

رایج ترین نوع بازارگردان ، خانه کارگزاری است. که راه حل های خرید و فروش را برای سرمایه گذاران فراهم می کند. تا نقدینگی بازار های مالی را حفظ کند. بازارگردان همچنین می تواند یک واسطه فردی باشد. اما به دلیل حجم بالای اوراق بهادار مورد نیاز برای تسهیل حجم خرید و فروش، تقریبا تمام بازارگردان ها، موسسات بزرگ هستند.

چگونه بازارگردان ها معاملات مالی را تسهیل می کنند
بازارگردان ها حجم زیادی از اوراق بهادار دارند و می توانند مقدار زیادی از سفارشات را در بازارهای مالی انجام دهند. این سفارشات خرید و فروش هستند. و در عرض چند ثانیه اتفاق می افتند.

اساسا، بازارگردان ها همواره طرف مقابل حجم معاملات سرمایه گذار را می گیرند. برای مثال، اگر سرمایه گذاران به دنبال فروش اوراق بهادار باشند، بازارگردان ها این اوراق بهادار را خریداری می کنند. تا زمانی که همه فروشندگان تامین شوند. و برعکس، اگر سرمایه گذاران اوراق بهاداری را خریداری کنند، بازارگردان ها این اوراق بهادار را به فروش می رسانند. تا تمام سفارشات پر شود. بنابراین، بازارگردان ها، عرضه و تقاضای بازارهای مالی را تامین می کنند. و اوراق بهادار را در بین فروشندگان و خریداران دست به دست می کنند.

بازارگردان ها چگونه سود می کنند؟
تمام بازارگردان ها به دلیل ریسک نگه داشتن دارایی، سود دریافت می کنند. خطری که بازارگردان ها با آن مواجه هستند، کاهش ارزش یک اوراق بهادار پس از خرید از فروشنده و قبل از فروش به یک خریدار است. بدین ترتیب، بازارگردان ها برای هر اوراق بهاداری که پوشش می دهند، اسپرد (spread) مطالبه می کنند. این به عنوان شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش (bid-ask spread) شناخته می شود. و در معاملات مالی بسیار رایج است.

برای مثال، هنگامی که یک سرمایه گذار سهامی را با استفاده از یک شرکت کارگزاری آنلاین جستجو می کند، ممکن است قیمت خرید (بید یا  bid) 100 دلار و قیمت فروش (اسک یا ask) 100.05 دلار باشد. این بدان معنی است که کارگزار، سهام را ۱۰۰ دلار می خرد و سپس به قیمت ۱۰۰.۰۵ دلار به خریداران احتمالی می فروشد. از طریق حجم معاملات بالا، اسپردهای کوچک تا حد زیادی به سود روزانه می افزاید.

بازارگردان ثالث
بازارگردان ثالث، فروشنده اوراق بهادار شخص ثالث است. که آماده و مایل به خرید یا فروش سهام ذکر شده در مبادلات با قیمت های عمومی است. بازارگردان ثالث، با تسهیل خرید و فروش سفارشات، حتی اگر یک خریدار یا فروشنده برای طرف دیگر معامله وجود نداشته باشد، نقدینگی را به بازارهای مالی اضافه می کند. بازارگردان های ثالث، با خرید پایین و فروش بالا، از نقش خود به عنوان واسطه سود می برند. آنها همچنین معاملات را برای کارگزاران در مبادلاتی که آن کارگزار عضو نیست، انجام می دهند.

یک کارگزار همچنین خرید و فروش اوراق بهادار را تسهیل می کند. اما این کار را با مطابقت مستقیم خرید و فروش سفارشات، انجام می دهد. یک بازارگردان ثالث ممکن است زمانی که یک سرمایه گذار می خواهد اوراق بهادار را به فروش برساند، به عنوان یک خریدار عمل کند. و تنها سود کوچک و کوتاه مدتی را از خرید یک اوراق بهادار با قیمت مطلوب حاصل می کند. و آن را به یک سرمایه گذار دیگر با قیمت بالاتر می فروشد.

بازاریابی چند سطحی راهی برای کسب درآمد بیشتر یا کلاهبرداری؟

بازاریابی چند سطحی راهی برای کسب درآمد بیشتر یا کلاهبرداری؟
بازاریابی چند سطحی بیش از هشتاد سال سابقه دارد. از قدیمی‌ترین موارد این نوع بازاریابی در روسیه تزاری توسط یک دوچرخه‌ فروش انجام شده‌ است. این ماجرا را یاکوو ایسیدوروویچ پرلمان، ریاضی‌دان روس که از اوایل قرن بیستم تا اواخر جنگ جهانی دوم زندگی می‌کرده‌است در کتاب «ریاضیات زنده»، در بخشی با عنوان «دوچرخه‌های ارزان» نقل کرده‌است.

در این روش خریداران نقش بازاریاب را بازی می‌کنند و برای رسیدن به پورسانت می‌بایست، به جای بازاریابان حرفه‌ای، به دنبال مشتری بگردند. با این کار هزینه بازاریابی و تبلیغ برای شرکت کاهش پیدا می‌کند ولی در عوض این هزینه در بین تعداد زیادی بازاریاب غیرحرفه‌ای تقسیم می‌شود.

دلیل گرایش به این نوع بازاریابی‌ها چیست؟

در این بازاریابی‌ها به افراد گفته می‌شود که می‌توانند در مدتی کوتاه دو (یا چند) مشتری جدید برای محصولات پیدا کنند و آن افراد نیز در مدت کوتاهی به این هدف می‌رسند. در نتیجه افراد امیدوارند که این شبکهٔ دودویی با رشدی که دارد مثلاً بعد از ده مرحله، منجر به ورود بیش از هزار مشتری شود که باعث خواهد شد پورسانت قابل ملاحظه‌ای به شروع‌کنندهٔ این شبکه برسد.

چرا این نوع بازاریابی کلاه‌برداری است؟

رشد این شبکه‌ها در طول زمان با افزایش تعداد مشتریان، کند و کندتر می‌شود. یک شبکهٔ دودویی در لایهٔ بیستم به بیش از یک میلیون عضو و در لایهٔ سی و سوم به بیش از هشت میلیارد عضو جدید نیاز دارد! در نتیجه دیر یا زود زمانی می‌رسد که دیگر نمی‌توان در زمانی معقول برای شرکت مشتری پیدا کرد. این‌جاست که درصد بسیار بالایی از اعضای این شبکه ضرر می‌کنند. این در حالی است که شرکت و تنها درصد کمی از مشتریانی که زودتر وارد شبکه شد، به سودی بسیار رسیده‌اند.